Jag har varit på banken vid ett par tillfällen under senaste tiden. Det är ju inte så ofta man behöver göra sig besväret att gå in på banken numera och bra är ju det. För det är ju ett enda väntande på att bli betjänad. Det är ju inte riktigt som det borde vara.
Under mina senaste besök har jag noterat följande saker: Det jobbar en hel del praktikanter på banken, men de får inte göra så mycket. Det betyder att man som bankkund ser en massa personal i banken men av den hopen är det bara en bråkdel som ger någon betjäning. Det är ju inte riktigt som det borde vara.
Många bankkontor stänger sina dörrar, eller begränsar öppettiderna. De som blir mest lidande av det här är åldringar som inte klarar av att sköta sina bankärenden på nätet. En äldre dam uttryckte sin förtvivlan då hon fick höra att bankkontoret hon använt i alla tider skulle upphöra. -Men var skall jag nu sköta mina bankärenden, hur skall jag med mina gamla ben ta mig till det där andra kontoret? Det är ju inte riktigt som det borde vara.
När jag satt där på banken och väntade, och väntade på min tur hade jag inte så mycket annat att göra än att följa med allt vad som pågick i banken. På en och en halv timme hinner man se mycket. Bland annat såg jag en turist från utlandet som kom in på banken för att växla till sig Euron. Han fick beskedet att det inte fanns några pengar på banken. -Sorry, we have no money. Med förvånad blick fick han styra stegen till närmaste Forex. Det är ju inte riktigt som det borde vara.
Det är ju inte så farligt länge sedan man när som helst på kontorstid, utan tidsbeställning, kunde gå till banken och uträtta sina ärenden. Nu sker det mesta på nätet. Men det finns en del bankärenden man inte kan utföra via nätbanken. Att avsluta en avliden persons bankkonto är en sådan sak. På kontot fanns lite över 6 Euro. Det tog två timmar att få den saken ur värden. Det är ju inte riktigt som det borde vara.