Det där med jordgubbstårta

Finns det någonting mer somrig än jordgubbstårta?

Tja, det kunde kanske vara doften från grillen, den rökta fisken eller ängsblommorna i vasen på bordet?

Sommaren har säkert lika många olika traditioner som julen och påsken. Alla fyller vi vår sommar med det som vi tycker hör sommaren till. Ibland funderar jag på att hyra en husbil och åka land och rike runt och se nya platser, eller varför inte ett annat lands  rike? Ibland funderar jag på att hyra en liten stuga långt ute i skärgården, på en liten kobbe där man ingenting kan göra annat än att ta det lugnt. Men å andra sidan är sommaren en av mina aktivaste årstider, en årstid då det inte blir mörkt, då man hinner med nästan vad som helst på ett dygn. Tids nog hinner man vila, som till exempel på hösten då kvällarna är mörka och man inte ser någonting i skog och mark, tänker jag för mig själv och lämnar idén om stugan och kobben.

jordgubbstårta

Men det där med jordgubbstårtan. Ja, en sådan kan man äta var man än befinner sig, om solen skiner eller om det regnar, i stiltje eller i blåst. Det är ju inte bara jordgubbarna, det är grädden också – hela helheten. Tårtan blir som en smaskig bok man inte kan lägga ifrån sig, eller ett fint minne man har som man plockar fram med jämna mellanrum.

Ingen sommar utan jordgubbstårta, det är min tradition! Vad är din?

Lämna en kommentar