När ska man lära sig

Förskola från ålder sex. Skolelev från ålder sju till femton, sexton. Det är en lång tid vi spenderat på skolbänken. Är detta den bästa åldern för inlärning? Det finns säkert forskning som visar på att så är fallet.

Skolbänk

Det brukar lysa en iver i en förstaklassares ögon, en inlärningsiver. Läxor tas emot med glädje och barnen berättar gärna om vilka nya saker de lärt sig i skolan. Denna iver brukar försvinna med åren. Jag minns mig själv i tonåren. Det fanns nog ingen skoliver precis. Det var inte lätt. Jag förstod inte sambanden mellan de historiska händelserna, jag kunde inte se vad jag skulle använda de olika matematiska formlerna till och grammatiken vara bara något man ”måste” lära sig. Ingen hedonism precis. Jag ville utveckla mig själv (främst genom att bara vara) och inte störas av skolans lärare. Jag var en elev med betyg på medelnivå. Jag skötte mina skoluppgifter som jag skulle efter bästa förmåga.  Jag ser samma tankegång hos vår tonåring där hemma. Hon sköter sin skola fint, men hon ser inte helheten i det hon lär sig. Hon kopplar det inte till sin vardag. Det gör inlärningen tung.

skolan

När jag senare fick möjligheten att arbeta som speciallärare och därmed ta del av all undervisning i högstadiet på nytt på äldre dar var det som en uppenbarelse. Underbar fakta som jag direkt tog till mig. Det fanns ju så mycket intressant att lära sig inom historia, biologi, språk, ja, allt som högstadiet hade att erbjuda. Vilken kunskapsbas skolan är! Vilken tillgång! Vilka underbara lärare som trots tonårens kroppsliga och själsliga disharmoni försöker hitta (och hittar) vägar att väcka intresse hos dessa unga hjärnor.

Är det så att inlärningsiver tänds igen när vi blir lite äldre? Vi ser helheten med det vi lär oss och känner en viss förnöjsamhet i att fylla vår vardag med nya kunskaper.  På medborgarinstitutet är  detta vår vardag. Det är med iver som många kommer på kurs. De är verkligen ute efter ny kunskap och njuter av att få vara tillsammans med liksinnade. De är vetgiriga och kan debattera och diskutera. Jag förstår lärare som inte vill ge upp sin undervisning vid medborgarinstituten. Det är verkligen roligt att få lära ut en kunskap till genuint intresserade.

 

Njut av valborg

Cecilia – religionslärare i högstadiet som nuförtiden är rektor för Väståbolands Mbi

En reaktion till “När ska man lära sig

  1. Cecilia ska ha ett varmt och stort tack för sitt sätt att få kritiska, skoltrötta ungdomar att vakna, tycka till och t.o.m. tycka om t.ex. ämnet religion. Du brydde dig och fick ungdomarna att göra det också. Tack för att du fanns där, Ellu.

    Gilla

Lämna en kommentar